پشت سری فعال چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟



پشت سری فعال

پشت سری فعال چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

 

مزایا و معایب پشت سری فعال خودرو:

یکی از آپشن های ایمنی خودرو پشت سری فعال یا AHR است که با با عملکردی که دارد باعث می شود که در زمان تصادف، موقعیت قرارگیری پشت سری تغییر کند و از میزان آسیبی که امکان دارد به سر و گردن راننده وارد شود می کاهد.

پشت سری فعال یا AHR چیست ؟

پشت سری فعال یا AHR نوعی آپشن ایمنی است که با عملکرد خود موجب می شود هنگام تصادف از پشت (rear-end collision)، موقعیت قرارگیری پشت سری (Head Restraint) تغییر کند و از میزان آسیبی که ممکن است به سر و گردن راننده وارد شود بکاهد.

 

از دهه 1960 میلادی به بعد، بخش پشت سری صندلی خودروها به شکل گسترده ای در دسترس قرار گرفت و اکنون تقریباً تمام خودروهایی که روانه بازار می شوند، دارای این بخش هستند. به نظر می رسد که وظیفه اصلی این بخش، فراهم کردن راحتی بیشتر برای سر و گردن مسافران و راننده و جلوگیری از خستگی آن ها در طول سفر باشد. البته این نگرش درست است و بدون شک نمی توان اهمیت نقش رفاهی پشت سری صندلی ها را کمتر از حائز اهمیت دانست.

 

با این حال، باید به یاد داشت که وظیفه اصلی بخش پشتی صندلی ها، حفاظت از سر و گردن مسافران در صورت وقوع تصادفات و تأمین ایمنی بیشتر آن ها است. در واقع، این بخش از صندلی باعث کاهش شوکی می شود که در صورت برخورد خودرو با سرعت بالا، به سر و گردن مسافران وارد می شود و می تواند آسیب جدی و حتی مرگباری را به دنبال داشته باشد. بنابراین، اگرچه رفاهی بودن بخش پشتی صندلی ها مهم است، اما حفاظت و ایمنی مسافران در مقابل خطرات جاده ای نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

وظیفه حفاظتی بخش پشت سری صندلی هنگامی که خودرو در یک تصادف از عقب برخورد می کند، بیشتر به چشم می آید. در اینگونه حوادث، به دلیل وجود نیروی اینرسی به سمت عقب، بدن سرنشینان خودرو پرتاب می شود و معمولاً قسمت گردن به پایین با سرعت بسیار زیادی در معرض آسیب دیدن است. با این حال، به دلیل نحوه نشستن بسیاری از افراد روی صندلی و فاصله ای که بین سر و گردن آن ها و بخش پشت سریی صندلی وجود دارد، این بخش از صندلی نمی تواند به خوبی از قسمت گردن و سر سرنشین حمایت کند و در نتیجه، با حرکت سریع سر و گردن به سمت عقب، احتمال بروز آسیب های جدی به مهره های این قسمت افزایش می یابد.

 

این بدان معناست که بهترین راه حل برای حفاظت از سرنشینان در چنین حوادثی، استفاده از بخش پشت سری صندلی با قدرت حمایتی مناسب است. از طریق این بخش، بدن سرنشینان در حالتی که از عقب با خودرو برخورد می شود، به درستی پشتیبانی شده و از آسیب دیدن قسمت گردن و سر آن ها جلوگیری می شود. بنابراین، بخش پشتی صندلی با توانایی حفاظتی مناسب، بهترین راه حل برای حفاظت از سرنشینان در تصادفات از عقب است.

 

به عبارت دیگر، در این حوادث، بخش پشت سری صندلی به عنوان یک سیستم حفاظتی کلیدی عمل می کند. با فراهم کردن حمایت مناسب برای قسمت گردن و سر سرنشینان، این بخش از صندلی توانایی جذب ضربه و نیروی اینرسی را داراست و از آسیب دیدن این قسمت ها جلوگیری می کند. بنابراین، استفاده از بخش پشتی صندلی با قدرت حمایتی مناسب، علاوه بر فراهم کردن راحتی بیشتر برای سرنشینان، بهبود ایمنی و حفاظت آن ها در صورت وقوع تصادفات از عقب را نیز به همراه دارد.

 

سیستم پشت سری فعال خودرو (Active Head Restraint) که به اختصار با نام AHR نیز شناخته می شود؛ دقیقاً برای همین منظور ساخته شده است و با تشخیص تصادف خودرو از عقب، خیلی سریع پشت سری صندلی را به سمت جلو و بالا هدایت می کند تا از پرتاب سر و گردن سرنشینان به سمت عقب و بروز آسیب جدی به این بخش های حیاتی بدن جلوگیری شود.

 

معایب پشت سری فعال

پشت سری فعال خودرو

 

پشت سری فعال (AHR) چگونه کار می کند ؟

در صورت بروز تصادف، ECU با وجود سنسورهای به کاررفته در خودرو تشخیص می دهد که تصادف صورت گرفته از پشت بوده است و یا از جلو، در صورتی که، تصادف از پشت بوده باشد ECU فرمان می دهد تا پشت سری های خودرو فعال شوند و از پرت شدن سر و گردن راننده به عقب جلوگیری کنند. این جلوگیری به این صورت است که پشت سری به سمت جلو حرکت می کند و فضای خالی موجود در قبل از تصادف را پر می کند تا بلافاصله پس از به عقب رفتن سر و گردن بتواند پشت آن قرار بگیرد.

 

در صورت وقوع تصادف، سیستم کنترل الکترونیکی (ECU) با استفاده از سنسورهای مختلفی که در خودرو نصب شده اند، تشخیص می دهد که تصادف از جلو یا از پشت رخ داده است. اگر تصادف از پشت اتفاق افتاده باشد، ECU دستور می دهد تا بخش پشت سری صندلی ها فعال شود و از پرت شدن سر و گردن راننده به سمت عقب جلوگیری شود.

 

این کار به این صورت انجام می شود که بخش پشت سری فعال صندلی ها به سمت جلو حرکت کرده و فضای خالی موجود در جلوی آن ها را پر می کند تا بلافاصله پس از حرکت سر و گردن به سمت عقب، به خوبی پشتیبانی کند و سرنشینان را از آسیب دیدن در این قسمت ها محافظت کند. بنابراین، به کمک این سیستم، از پرت شدن سرنشینان به سمت عقب در صورت وقوع تصادف از پشت، جلوگیری می شود و این امر باعث بهبود ایمنی و حفاظت از سلامتی سرنشینان در اینگونه حوادث می شود.

 

در واقع، با این کار، بخش پشت سری فعال صندلی ها به عنوان یک سیستم حفاظتی فعال عمل کرده و با جلوگیری از پرت شدن سرنشینان به سمت عقب و به محافظت از سلامتی آن ها کمک می کند.  این جلوگیری به این صورت است که پشت سری به سمت جلو حرکت می کند و فضای خالی موجود در قبل از تصادف را پر می کند تا بلافاصله پس از به عقب رفتن سر و گردن بتواند پشت آن قرار بگیرد.

 

نحوه عملکرد پشت سری فعال

نحوه کار پشت سری فعال

 

پشت سری فعال (AHR) در چه تصادفاتی فعال می شود ؟

این آپشن ایمنی به گونه ای طراحی شده است تا در تصادفاتی فعال شود که در آن ها ضربه از پشت به خودرو وارد می شود. وارد شدن ضربه از پشت به خودرو موجب می شود سرنشینان خودرو به خاطر وجود نیروی اینرسی (Inertia) به عقب پرتاب شوند.

 

هنگامی که سرنشینان خودرو به عقب پرتاب می شوند، از گردن به پایین فرد توسط صندلی محافظت می شود، اما ممکن است سر و گردن راننده بر روی پشت سری صندلی قرار نگیرد و در زمان تصادف، بدون این که توسط پشت سری مهار شود، به عقب پرتاب شود و آسیب ببیند. به همین دلیل در برخی از خودروها از پشت سری فعال استفاده می کنند تا بتوانند در زمان وقوع تصادف از پشت، از سر و گردن سرنشینان محافظت کنند و آسیب های وارد به این دو بخش حیاتی بدن را به حداقل برسانند

 

پشت سری های فعال با چه مکانیزم هایی تغییر وضعیت می دهند ؟

در برخی خودروها، مانند ب ام و، برای جداسازی بخش جلویی پشت سری از گاز پرفشار و یا مکانیزم های مکانیکی استفاده می شود. در سیستمی که از گاز پرفشار برای پشت سری های فعال استفاده می شود، یک کارتریج گاز پرفشار درون صندلی قرار می گیرد که در زمان تصادف، گاز پرفشار درون آن تخلیه می شود و سپس پشت سری فعال عمل می کند.

 

 

با این حال، پس از عمل کردن سیستم در یک تصادف، دیگر نمی توان از آن پشت سری استفاده کرد و نیاز است آن را به طور کامل تعویض کنید. اغلب شرکت های خودروساز، پشت سری را جزء گارانتی خود محسوب نمی کنند و به همین دلیل هزینه تعویض آن بر عهده مشتری است.

 

اما در بیشتر موارد، مکانیزم های مکانیکی با استفاده از فنر قابل استفاده مجدد هستند و پس از یک تصادف، می توان از آن ها دوباره استفاده کرد. به همین دلیل، استفاده از این مکانیزم ها معمولاً مقرون به صرفه تر است. در صورتی که تعویض پشت سری بر عهده مشتری باشد، می توان از مکانیزم های مکانیکی به عنوان یک جایگزین هوشمندانه استفاده کرد.

 

مزایای سیستم پشت سری فعال :

همان طور که می دانید، سیستم پشت سری فعال برای جلوگیری از رسیدن آسیب های جدی به سر و گردن سرنشینان در تصادفات از عقب، یک مزیت بسیار مهم دارد. این مزیت کافی است تا به اهمیت ویژگی های این سیستم پی ببریم، زیرا سر و گردن از حیاتی ترین قسمت های بدن انسان هستند و در صورت آسیب دیدن این قسمت ها در تصادف های شدید، ممکن است فرد دچار ضایعه های مغزی یا نخاعی شود که غیرقابل جبران هستند و باعث معلولیت دائمی می شوند.

 

به همین دلیل، استفاده ازسیستم پشت سری فعال، می تواند به شدت از ایمنی سفرهای رانندگان و سرنشینان بهره مند باشد. با توجه به اینکه تصادفات رانندگی بسیار شایع و جدی هستند، استفاده از سیستم پشت سری فعال به عنوان یکی از ویژگی های ایمنی خودرو، امری بسیار حیاتی و ضروری است. بنابراین، باید به این موضوع توجه کرد که سیستم پشت سری فعال به دلیل جلوگیری از آسیب دیدن سر و گردن سرنشینان در تصادفات از عقب، یک ویژگی بسیار مهم و حیاتی در خودروها محسوب می شود.

 

پشت سری فعال چگونه کار می کند

از معایب پشت سری فعال شدن در موقعیت نامناسب

 

معایب سیستم پشت سری فعال :

از آنجایی که سیستم پشت سری فعال، یک سیستم ایمنی مهم در خودروهاست، معمولاً عیب خاصی ندارد. با این حال، در برخی موارد، گزارش هایی مبنی بر فعال شدن ناگهانی این سیستم بدون بروز تصادف منتشر شده است. این موضوع می تواند خطرآفرین باشد و در برخی موارد، به جای محافظت از سر و گردن سرنشینان، می تواند موجب بروز آسیب به این قسمت ها شود.

 

به منظور جلوگیری از این مسئله، شرکت های خودروسازی باید سیستم پشت سری فعال را برای بررسی های دوره ای و بازرسیابی به مقامات مربوطه ارسال کنند تا به مشکلات فنی و عملکردی آن پی ببرند. همچنین، باید توجه شود که سیستم پشت سری فعال نباید به هنگام بروز خطاهای فنی و یا نقص عملکرد، هنوز هم فعال باشد و باید از این امر برای حفظ سلامت و ایمنی سرنشینان خودرو پیروی شود. 

 

در نتیجه، برای جلوگیری از بروز مشکلات در عملکرد سیستم پشت سری فعال، لازم است تا شرکت های خودروسازی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی این سیستم، بررسی های دقیق و دوره ای را صورت بگیرند و همچنین، توصیه می شود که کاربران خودروها، به صورت دوره ای سیستم پشت سری فعال خود را بررسی کنند و در صورت وجود هرگونه خطای فنی و یا عملکردی، به سرعت به مراکز خدماتی مربوطه مراجعه کنند تا مشکلات رفع شود و سیستم به درستی عمل کند. با رعایت این نکات، می توان به دوام و کارایی بیشتر سیستم پشت سری فعال در حفاظت از سلامت و ایمنی سرنشینان خودرو اطمینان داشت.

 

نحوه تنظیم پشت سری :

همان طور که می دانید، پشت سری های فعال در خودروها نقش مهمی در حفاظت از سلامت و ایمنی سرنشینان در تصادفات دارند. با این حال، در صورتی که پشت سری ها ساده باشند و نادرست تنظیم شوند، ممکن است در زمان تصادف آسیب به سرنشینان وارد شود و ضربه شدیدی به ستون فقرات گردن وارد شود. برای این که پشت سری ها بتوانند نقش مفیدی در حفاظت از سلامت و ایمنی سرنشینان ایفا کنند، باید به گونه ای تنظیم شوند که پشت سری ها بدون فاصله و با سر سرنشینان باشند و در ارتفاع مناسب باشد که تمامی سر و گردن شخص، را در بر بگیرد تا در زمان تصادف بتواند نقش مفیدی را ایفا کند و در زمان تصادف محافظت کنند.

 

پشت سری های ساده موجود در خودروها می توانند تا حدودی ضربه ناشی از تصادفات را کاهش دهند، اما در صورتی که ضربه به شدت بالا باشد، توانایی محافظت از سرنشینان را ندارند. در این صورت، اگر پشت سری ها هم زمان با حرکت صندلی ها به سمت بالا و جلو حرکت داده شوند و به سر سرنشینان متصل باشند، می توانند از ضربه بکاهد. این موضوع، نشان می دهد که پشت سری های فعال در خودروها نقش مهمی در ایجاد ایمنی و حفاظت از سلامت سرنشینان در تصادفات دارند، زیرا با ترکیب تکنولوژی پیشرفته و تنظیمات مناسب، قادر به جلوگیری از آسیب به سر و گردن سرنشینان هستند.

 

بنابراین، برای حفظ سلامت و ایمنی سرنشینان، لازم است که پشت سری های ساده در خودروها به درستی تنظیم شوند، به گونه ای که سرنشینان با سر و بدون فاصله نسبت به پشت سری ها باشند و در ارتفاع مناسب، سر و گردن آن ها را در بر بگیرند تا در صورت بروز تصادف، بتوانند به طور موثر از پشت سری های خودرو استفاده کنند. همچنین، در صورتی که قصد خرید خودرو دارید، بهتر است خودرویی با پشت سری های فعال را انتخاب کنید، زیرا این پشت سری ها با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، می توانند در بروز تصادفات به شکل بهتری محافظت از سرنشینان را به عهده بگیرند.

 

در کل، پشت سری های فعال و ساده در خودروها هر دو نقش مهمی در حفاظت از سلامت و ایمنی سرنشینان دارند، اما با تنظیمات مناسب و استفاده از تکنولوژی پیشرفته، پشت سری های فعال می توانند نقش بهتری در ایجاد ایمنی و حفاظت از سرنشینان داشته باشند.

 

نحوه تنظیم پشت سری

نحوه تنظیم پشت سری فعال

 

سخن پایانی

سیستم پشت سری فعال، یکی از آپشن های ایمنی مؤثر در خودروهاست که با عملکرد ساده خود، می تواند از بروز آسیب های جدی به سر و گردن سرنشینان در تصادفات جلوگیری کند. اما در صورتی که خودرو شما به این سیستم مجهز نباشد، نگران نباشید، زیرا با تنظیم صحیح پشت سری ها، می توانید تا حدود زیادی کار این سیستم را انجام دهید و از بروز آسیب به سر و گردن در تصادفات جلوگیری کنید.

 

بنابراین، بهتر است همیشه ارتفاع و موقعیت پشت سری صندلی های خودرو را متناسب با قد خود تنظیم کنید و در هنگام رانندگی، سر خود را به پشت سری تکیه دهید. این کار می تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز تصادف، بیشترین محافظت و حفاظت را از سر و گردن خود داشته باشید.

 

البته، امیدواریم که خودروسازان داخلی نیز به فکر استفاده از سیستم پشت سری فعال در محصولات خود باشند، زیرا این سیستم می تواند ایمنی و حفاظت سرنشینان را بهبود بخشد و در کاهش شدت آسیب های جسمی در صورت بروز تصادف موثر باشد.

 

گردآوری: بخش خودرو بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین مطالب مجله خودرو(دنیای خودرو، بازار خودرو، اصول تعمیر و نگه داری خودرو و ...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------