آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نرخ مصوب مرغ اعلام شد/ جزییات تغییر قیمت مرغ

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: خرید و ذخیره مازاد مرغ موجود در کشور توسط شرکت پشتیبانی امور دام به افزایش…

نابودی مهم‌ترین محصول باغی شهرستان اردستان



انار،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
محمد امینی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردستان نیز با اشاره به واقف بودن به مشکلات برداشت انار و خسارت وارده، خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم در جهت رفع این مشکل به باغداران کمک کنیم.

به گزارش اصفهان زیبا، انار، مهم‌ترین محصول باغی شهرستان اردستان در حال نابودیست، این محصول هم باعث درآمدزایی و همراه امرار معاش بود و هم اشتغال‌زایی فصلی را به همراه داشت، ولی از سال گذشته این محصول دچار بحران فروش شد.

 

برداشت انار با مشکل روبرو شده است

محمد، یکی از باغداران منطقه در این زمینه گفت: دلالان انار با‌هم متفق شدند و با ایجاد تراس انار را در پایین‌ترین قیمت خود نگه داشتند، در حالی که با هزینه‌های سرسام‌آور، کود و آب و دیگر مخارج شامل هرس و آماده‌سازی دیگر هزینه‌کردن در این زمینه فایده‌ای ندارد.

 

عباس، یکی دیگر از باغداران گفت: مسئولان بهتر است در این زمینه پیش‌قدم شوند و کارهای آینده‌نگری در این باره انجام دهند.

 

او افزود: خرید تضمینی و ایجاد کارخانه‌های فراوری می‌تواند در این باره کارگشا باشد.

 

همچنین تشکیل کلاس‌های آموزشی توسط واحد باغبانی جهاد کشاورزی می‌تواند در کیفیت این انار مثمر‌ ثمر باشد.

 

یکی دیگر از کشاورزان با ابراز ناراحتی، گفت: با توجه به کمبود کارگر برای برداشت محصول انار تعدادی دلال سودجوی فرصت‌طلب با خرید قیمت پایین انار که حاصل دسترنج باغداران است، در حال ضایع‌ کردن و از بین بردن زحمات چند‌ساله کشاورزان هستند.

 

رضا، نیز از دیگر باغداران، به مشکل نیروی کارگری اشاره کرد و گفت: پیش از این، افاغنه برای برداشت انار کمک می‌کردند، اما حالا ورود آنها به این کار ممنوع شده است.

 

او پیشنهاد داد: بهتر است با مجوز موقت ورود اتباع مجاز به شهرستان اردستان موافقت کنند تا از خسارت جلوگیری شود.

 

کمک برای پیشگیری از خسارت برداشت انار ضروریست

محمد امینی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردستان نیز با اشاره به واقف بودن به مشکلات برداشت انار و خسارت وارده، خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم در جهت رفع این مشکل به باغداران کمک کنیم.

 

او گفت: مسئله عرضه و تقاضا در این محصول رعایت نمی‌شود و تولیدکنندگان مجبور هستند محصول را به صورت رب درآورده که آن هم با توجه به ازدیاد، برای هر فردی چندان نمی‌صرفد.

 

امینی‌اضافه می‌کند: در این بین، شرکت نمایشگاه‌های ملی‌استانی نیز می‌تواند به فروش این محصول کمک کند.

 

گفتنی است؛ ۱۹۲۲‌هکتار باغ انار در شهرستان اردستان وجود دارد که به صورت میانگین از هر هکتار ۸ تن محصول انار برداشت می‌شود و این میزان تولید، در کنار فروش در بازار به رب انار و دیگر محصولات جانبی نیز تبدیل می‌شود.

 

با این وضعیت، میزان تولید انار در حال کاهش است و باغداران محصولات دیگر را جایگزین می‌کنند. بنابراین باید با همفکری و دوراندیشی از نابودی مهم‌ترین محصول باغ شهرستان جلوگیری شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------