در سوریه چه خبر است؟/ معترضان: این کشور برای مردم است نه خانواده اسد



اعتراضات در سوریه،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
در تصاویری که در برخی خبرگزاری منتشر شده، معترضان شعارهای سال 2011 را تکرار کرده و فریاد می زنند : سوریه مال مردم است و نه خانواده اسد.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، پس از چند سال سکوت نسبی در حوزه اعتراض های عمومی و خیابانی ، صدها نفر از مردم سوریه  در «سویدا» که منطقه‌ای تحت کنترل حکومت بشار اسد در جنوب سوریه است، در اعتراض به شرایط بد زندگی دست به اعتراض زدند.

 

برگزاری تظاهرات، اقدامی کم‌سابقه از زمان آغاز جنگ‌های داخلی در سوریه محسوب می‌شود و این بار معترضان به‌ویژه پس از آن به خیابان‌ها آمدند که دولت یارانه سوخت را لغو کرد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، یارانه سوخت در حالی هفته گذشته لغو شده که بیش از ۹۰ درصد جمعیت این منطقه زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

 

گاردین در گزارشی در این باره می نویسد: تظاهرات که از اواسط هفته گذشته در سوریه علیه دولت بشار اسد آغاز شده بود روز جمعه نیز ادامه یافت و تظاهراتی در تعدادی از شهرها در استان های درعا و سویدا گزارش شد. اعتراضات اواخر هفته گذشته پس از قطع یارانه سوخت توسط دولت آغاز شد که ضربه سنگینی به سوری‌هایی که از سال‌ها جنگ و بحران اقتصادی رنج می برند، محسوب می شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه در اعتراض هایی که در چند شهر از استان درعا آغاز شده  ده ها نفر تظاهرات کردند و آشکارا خواستار پایان دادن به حکومت اسد شدند.

 

احمد مقداد فعال در حاشیه این تظاهرات گفت: «ما به خیابان‌ها آمده‌ایم تا بر ادامه مطالباتی که در سال 2011 داشتیم تاکید کنیم.»

 

استان درعا در سال 2011 نیز نقطه آغازین اعنراضهای مردمی در سوریه بود که جرقه یک دهه جنگ داخلی در این کشور و کشته شدن بیش از نیم میلیون نفر را روشن کرد.

 

تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بو: « ما می خواهیم زندگی کنیم». مقداد می گوید: «ما از خواسته‌های خود برای آزادی، عزت و سوریه یکپارچه عقب نخواهیم نشست.»

 

به گفته برخی منابع خبری،  تظاهرات مشابهی در حداقل هشت نقطه دیگر در استان  درعا  برگزار شده است. درعا در سال 2018 تحت توافق روسیه با شورشیان به کنترل دولت بازگشت. این منطقه از زمان تاکنون تحت تأثیر ناامنی و خشونت قرار گرفته و ساکنان آن نیز شرایط وخیمی را پشت سر می گذارند.  در تصاویری که در برخی خبرگزاری منتشر شده ، معترضان شعارهای سال 2011 را تکرار کرده و فریاد می زنند : سوریه مال مردم است و نه خانواده اسد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------