هشدار آمریکا برای توقف لغو تحریم‌های ونزوئلا



  توقف تحریم‌های اعمال شده علیه ونزوئلا ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
آمریکا از آمادگی خود برای به تعلیق درآوردن لغو برخی تحریم‌های اعمال شده علیه ونزوئلا در «روزهای آینده» خبر داد. 

 به گزارش ایرنا از خبرگزاری افه، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید خاطرنشان کرد: آمریکا اگر چه از راهکار ونزوئلا برای بررسی نامزدی مارینا کوریانا ماچادو برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ استقبال می‌کند اما پیشرفتی در زمینه آزادی زندانیان سیاسی در این کشور مشاهده نمی‌شود.

 

وی مدعی شد: ما عمیقاً نگران عدم‌پیشرفت در روند آزادی شهروندان آمریکایی و زندانیان سیاسی ونزوئلا هستیم که به ناحق بازداشت شده‌اند.

 

کربی افزود: ما فعالانه در تلاش‌های دیپلماتیک در این زمینه مشارکت می‌کنیم و آماده‌ایم تا در روزهای آینده اقداماتی را برای تعلیق برخی تحریم‌ها انجام دهیم، مگر اینکه پیشرفت بیشتری حاصل شود.

 

اظهارات کربی پس از آن صورت می‌گیرد که نروژ به عنوان میانجی میان دولت و مخالفان ونزوئلا اعلام کرد هر دو طرف توافق کرده‌اند تا سازوکاری برای بازنگری رد صلاحیت نامزدها از جمله ماچادو اتخاذ کنند.

 

وی گفت: ما قطعاً از اعلامیه نمایندگان مادورو (رئیس‌جمهوری ونزوئلا) و پلتفرم واحد که چارچوبی را برای بازنگری سریع صلاحیت همه نامزدها تعریف می‌کند، استقبال می‌کنیم. این چیزی است که ما از آن دفاع کرده‌ایم. کربی گفت: این خبر خوشایند است و ما فکر می‌کنیم که مهم است.

 

پنجشنبه موعد ضرب الاجلی بود که امریکا به ونزوئلا برای ارائه مجموعه‌ای تضمین‌ها برای انتخابات ۲۰۲۴ داده بود.

 

واشنگتن به دولت ونزوئلا به ریاست جمهوری نیکلاس مادورو، تا ۳۰ نوامبر (۹ آذر) فرصت داده بود تا رد صلاحیت سیاستمداران اپوزیسیون مانند ماریا کورینا ماچادو را لغو کند. آمریکا هشدار داد که اگر رد صلاحیت ماچادو لغو نشود، در تصمیم خود مبنی بر لغو تحریم‌ها نیز تجدیدنظر خواهد کرد. اولتیماتوم آمریکا همچنین شامل آزادی سیاستمداران زندانی و رعایت ضمانت‌های انتخاباتی می‌شود.

 

۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) دولت ونزوئلا و مخالفان آن توافقنامه‌ای را برای ارتقای حقوق سیاسی و تضمین‌های انتخاباتی امضا کردند. در این توافق که میان دولت ونزوئلا و گروه مخالف پلتفرم واحد دموکراتیک (PUD) در باربادوس و با میانجیگری نروژ به دست آمد، مقرر شد «برای همه نامزدها و احزاب سیاسی» برای انتخابات سال آینده مجوز صادر شود. توافقنامه امضا شده همچنین مقرر می‌دارد که انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ با حضور ناظران بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا برگزار شود.

 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------