اصرار شهرداری برساخت مسجد در پارک قیطریه/ واکنش عضو شورا؛ تاکی قرار است خودزنی کنیم؟



پارک قیطریه،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
یک عضو شورای شهر تهران گفت: ساخت مسجد در بخشی از بوستان قیطریه نه تنها تعظیم شعائر‌ اسلامی نیست بلکه موجب تخریب شعائر و بدبینی بخش وسیعی از شهروندان خواهد شد، تا کِی قرار است خودزنی کنیم؟!

به گزارش اکوایران،اسفند ماه سال گذشته بود که تصاویر حصارکشی بخشی از پارک قیطریه درفضای مجازی منتشر شد، محدوده‌ای که پوشش درختی داشت و پیگیری‌ها هم نشان می‌داد دلیل این حصارکشی ساخت مسجد در این محل است.

 

به گفته همسایگان این پارک قدیمی با توجه به ساختمانی مشخص به عنوان نمازخانه در پارک نیازی به توسعه فضای ساختمانی و تخریب بخشی از‌ پارک و قطع درختان چندین‌ساله کهن پارک نبود، به‌خصوص اینکه فضای دور ساختمان‌ نمازخانه پارک قابلیت بزرگ‌ترشدن بدون نیاز به قطع درختان و از بین بردن پوشش فضای سبز را داشت.

 

اعتراض های مردمی ادامه داشت تا  ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت:‌ در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری خبری منتشر شد که قسمتی از بوستان قیطریه حصارکشی شده و قصد جابه‌جایی درختان و ساخت‌وساز در آن بخش بوستان مطرح شده بود. مجدد در اواخر هفته گذشته تماس‌های مردمی حاکی از ادامه فعالیت و حتی گودبرداری بود که به همین دلیل خود را موظف دیدم که از نزدیک موضوع را بررسی کنم، روز شنبه ساعت ۹:۳۰ صبح از نزدیک موضوع را دنبال کردم. حدود هزارو 500 مترمربع از ضلع شمالی بوستان حصارکشی شده و داخل محوطه هنوز فعل و انفعالی صورت نگرفته؛ نه درختی قطع شده و نا جابه‌جا شده و نه حتی گودبرداری شده است. فقط حصارکشی شده است.

 

او ادامه داد: مطابق با بررسی‌ها خیری مبلغی را نذر ساخت مسجد کرده و فرزندان ایشان به‌درستی در تلاش برای ادای نذر پدر مرحومشان هستند و ظاهرا با تعامل و رایزنی‌ای که با مسئولان مرتبط داشتند، هرچند نمی‌دانم با چه منظوری، این قسمت از پارک قیطریه را انتخاب کردند! که البته خلاف قانون و‌ مصوبات شورای شهر تهران است.

 

امانی ادامه داد: اولا ساخت‌وساز در بوستان‌ها به جز در حد خدمات ضروری مثل سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه ممنوع است و ثانیا اینکه بوستان‌ها پهنه G محسوب می‌شوند و تغییر کاربری پهنه بدون مصوبه مراجع قانونی ممنوع است. ضمن اینکه فاصله ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری همین بوستان مسجد هست و اگر کسی بخواهد نماز بخواند، هیچ مشکلی برای ادای فریضه نماز ندارد. در محوطه‌ای که دور آن حصار کشیدند، ۱۵ تا ۱۸ درخت ارزشمند با قطر چندده سانتی‌متری و قدیمی وجود دارد که امکان جابه‌جایی آنها حتی در فصل مناسب هم نیست. علاوه بر ده‌ها اصله درخت دیگر و پوشش گیاهی، محوطه را پوشش داده‌اند که باید از آنها مراقبت شود.

 

این عضو شورای شهر تهران از توقف عملیات اجرائی ساخت این مسجد خبر داد و تذکر داد: در اسرع وقت حصارهای نصب‌شده هم جمع شود و ساختمان قدیمی سرویس بهداشتی این بوستان را نوسازی کرده تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند. امیدوارم این توقف ادامه پیدا کند.

 

پس از این تذکر مهدی بابایی، رئیس کمیته حفاظت و صیانت از باغات تهران هم   گفت:‌ موضوع بوستان قیطریه را از شهردار منطقه پیگیری کرده و کارشناسان کمیته نیز از وضعیت این بوستان گزارش تهیه کرده‌اند،‌ این بخش از بوستان 22 درخت بن‌دار دارد و یک تعداد نهال که قول داده شد از ادامه کار جلوگیری شود و حصارکشی هم جمع شود.

 

او ادامه داد: این پارک نمازخانه دارد و با توجه به اینکه ساخت مسجد سبب حذف درختان قدیمی می‌شد، این فعالیت متوقف شد در غیر این صورت مصوبه شورا اجازه ساخت نمازخانه و مسجد را در بوستان‌ها می‌دهد.

 

پس از مدتی بخشی از حصاری فلزی جمع آوری شد اما همچنان همسایگان این بوستان قدیمی به وعده از دستور کار خارج شدن این پروژه بدبین بودند . یکی از پرسش هایی که از سوی ساکنان قدیمی این محله مطرح می شود این است که  چرا مدیریت شهری اصرار دارد در نقطه ای که پیش از این سرویس بهداشتی بوده مسجد بسازد ؟

 

در ادامه  کارزاردرخواست جلوگیری از تخریب پارک قیطریه هم به راه افتاد . در این نامه  خطاب به ریاست قوه قضائیه،ریاست جمهورورئیس دیوان عدالت اداری آمده است : تهران شهری پرجمعیت و باتراکم بالامی‌باشد و دچار کمبود بوستان و فضایی سبز است؛ لذا در سال‌های اخیر شهرداری نه تنها عمل موثری در این راستا ننموده، بلکه به طور گسترده اقدام به قلع و قمع درختان در نقاط مختلف تهران از جمله بوستان زعفرانیه، باغ گیاه‌شناسی ملی، پارک چیتگر، کاخ سعدآباد و هم‌اکنون نیز قصد تخریب پارک تاریخی قیطریه با وجود درختان کهن سال را دارد.

 

لذا با وجود آلودگی شدید هوای تهران و نیاز این شهر به وجود درختان، این کار عواقب جبران ناپذیری دارد؛ کما این‌که شهروندان پایتخت از افسردگی رنج می‌برند و وجود ساختمان‌های بی‌قواره، ازدحام و کمبود فضای سبز شهری از علل بسیاری از بیماری‌های روانی می‌باشد. لذا ما شهروندان تهران خواستار جلوگیری از تخریب پارک قیطریه می‌باشیم.

 

با وجود تلاش های مردمی برای توقف ساخت این مسجد در پارک قیطریه دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران اعلام کرد: در فرایند احداث مسجد در بخشی از پارک قیطریه، هیچ درختی قطع و یا جابجا نخواهد شد.

 

به گفته مجید غفوری روزبهانی  محله قیطریه یکی از محلاتی است که از نظر سرانه امکان مذهبی از جمله مسجد با کمبود مواجه بوده و درخواست‌های مکتوب متعددی از سوی اهالی متدین این محله برای احداث مسجد به ما ارسال شده است. 

 

وی ادامه داد: از آنجایی که بالاترین مرجع تصویب کننده احداث مساجد در شهر تهران، شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد است که ریاست آن را شهردار تهران بر عهده دارد، چندی پیش یکی از خیرین که خود از اهالی قیطریه است، به ما مراجعه کرد و خواستار تخصیص زمین برای احداث مسجد در این محله شد. این موضوع در شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد مطرح و پس از انجام بررسی‌های کارشناسانه، زمینی با موقعیت مناسب در ضلع شمال شرقی پارک قیطریه برای احداث مسجد تخصیص داده شد.   این زمین، محل بسیار مناسبی برای ساخت مسجد است، چراکه این مکان با سایر اماکن مذهبی و مساجد حداقل یک کیلومتر فاصله زمینی دارد و هم مردم حاضر در پارک و هم اهالی محله می‌توانند از خدمات مذهبی و فرهنگی آن بهره‌مند شوند؛ بنابراین، این مسجد کارکردی نه صرفا محلی بلکه منطقه‌ای خواهد داشت. 

 

غفوری با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ درختی به هیچ عنوان در پارک قیطریه قطع یا جابجا نشده است، گفت: مساحت این پارک ۱۲۲ هزار متر مربع است و حدود ۸۰۰ مترمربع آن به ساخت مسجد اختصاص داده شده، یعنی سطح اشغال مسجد، کمتر از یکصدم پارک خواهد بود. در طرح اولیه مسجد مذکور، پیش بینی جابجایی حدود ۴ درخت در نظر گرفته شده بود که با دستور زاکانی، قرار شد این طرح مجددا مورد بازنگری قرار گیرد و در طرح جدید هیچ درختی جابجا نخواهد شد. 

 

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران با بیان اینکه هیچگونه فضای تجاری برای این مسجد طراحی نشده است، گفت: به شهروندان محله قیطریه مژده می‌دهیم که طراحی این مسجد به یکی از بهترین مهندسین معمار واگذار شده تا به عنوان مسجدی فاخر و باشکوه، به زیبایی پارک قیطریه و محله بیفزاید و به عنوان نگینی نه تنها در محله قیطریه که در کل منطقه بدرخشد.

 

روز گذشته هم علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران درحاشیه جلسه دولت به خبرنگاران گفت :حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم؛ خوبش را هم می‌سازیم! اما درختی قطع نمی‌کنیم.

 

او ادامه داد : در مورد پارک قیطریه اخبار نادرست منتشر شد؛ فقط پشت مسجد ۱۵-۱۰ نهال وجود دارد که قرار است جابه‌جا سود؛ آنجا اصلا درختی نیست؛ شخصا بازدید کردم.

 

ناصرامانی عضو شورای شهر تهران هم درواکنش به این سخنان در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ساخت مسجد در بخشی از بوستان قیطریه نه تنها تعظیم شعائر‌ اسلامی نیست بلکه موجب تخریب شعائر و بدبینی بخش وسیعی از شهروندان خواهد شد، تا کِی قرار است خودزنی کنیم؟! شهرداری تهران به تذکری که در آخرین جلسه علنی شورای شهر دادم توجه نماید و توجیه نکند!

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------