نکاتی که باعث بيشتر بنزين زدن میشود
- مجموعه: آیا می دانید ؟
يک کارشناس نفت و بنزين در کاليفرنيا با 31 سال سابقه فعاليت در اين زمينه راه حل هايي را براي بنزين زدن صحيح پيشنهاد کرده که دانستن آنها خالي از لطف نيست
فقط صبح زود که حرارت زمين هنوز در پايين ترين حدّ قرار دارد بنزين بزنيد. به خاطر داشته باشيد که در تمام پمپ بنزينها مخزن سوخت در زير زمين قرار دارد. هرچه زمين سردتر باشد، بنزين غليظ تر و متراکم تر است. وقتي هوا گرم ميشود، بنزين منبسط ميگردد. بنابراين، خريد بنزين در بعد از ظهر و حتّي شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزين اثر نگذاشته، سبب ميشود که يک ليتر شما واقعاً يک ليتر نباشد. در صنعت نفت، گرانش معيّن و حرارت بنزين، گازوئيل و سوخت هواپيما، اتانول و ساير محصولات نفتي نقشي مهم ايفا ميکند.
هر درجه حرارت که افزايش يابد منفعت زيادي نصيب اين صنعت ميکند. امّا جايگاه هاي سوخت داراي دستگاه جبران حرارت در پمپ هايشان نيستند.
وقتي مشغول بنزين زدن هستيد، دستگيره را تا آخر فشار ندهيد. اگر نگاه کنيد ميبينيد داراي سه درجه است: کُند، متوسّط و تند. در حالت کُند ميزان تبخير را که در اثر پمپ شدن بنزين حاصل ميشود به حدّاقلّ ميرسانيد. همهء شيلنگ ها داراي محلّ بازگشت بخار هستند. اگر سريع بنزين بزنيد، مايع ديگري که وارد مخزن بنزين شما شده بخار ميشود. اين بخار مکيده شده وارد مخزن زيرزميني ميشود به طوري که وقتي شما بنزين ميزنيد، در واقع به آن ميزان که دستگاه نشان ميدهد بنزين نزده ايد.
يکي از مهم ترين نکات براي بنزين زدن اين است که وقتي باک اتومبيل نصفه است بنزين بزنيد. دليل آن اين است که، هرچه بنزين بيشتري داخل باک باشد، هواي کمتري فضاي خالي آن را اشغال ميکند. بنزين به مراتب سريع تر از آنچه که تصوّر ميکنيد تبخير ميشود. مخازن ذخيرهء بنزين داراي سقف داخلي شناور هستند. اين سقف به عنوان نقطهء صفر بين بنزين و جوّ عمل ميکند تا تبخير را به حدّاقل برساند. برخلاف جايگاه هاي بنزين، اينجا که من کار ميکنم، هر تانکري که ما بارگيري ميکنيم داراي دستگاه جبران حرارت است تا هر گالن عملاً به ميزان يک گالن باشد. (بیشتر بخوانید: عوارض پر کردن کامل باک بنزین)
نکته ديگري که بايد يادآوري کنم اين است که اگر تانکر بنزين در حال تخليه به مخزن بنزين باشد و شما هم در جايگاه سوخت باشيد، در آن موقع بنزين نزنيد. به احتمال زياد بنزيني که تخليه ميشود سبب ميگردد که بنزين داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگي که معمولاً ته نشين ميشود، بالا بيايد و قسمتي از آن نصيب اتومبيل شما شود.
منبع:funpatogh.com